Sep 7, 2011

Profesionalisme

.
.
Mentang laaa baru masuk keja lepas cuti raya, hari ni trus nk buat tajuk profesionalisme.
Perlu ke bold italic siap bagai?

Kesian jugak blog, sebulan satu entry saja, tatau pasepa dh mcm ada syarat mcm tu skang nieh.
Huehuehuehuehuehuee.


Bulan lepas kan bulan Ramadhan yang mulia.
Aku berpuasa mcm orang normal, dh mmg aku normal.
Tp rsnya lepas hari ke-9 puasa, rasa tak sedap dada.


Kenapa dada yang perlu rasa tak sedap?
Padahal puasa efek pada perut yg lapar?
Ntah, rasa sebu dada ni bila mana menjelang tghari.


2-3hari aku self monitor, smpai suatu mlm, aku dh rasa tak tahan.
Aku habaq kt suami, aku nk p klinik, walopon dia mcm menceceh, sbb dh lama dia soh p kinik.
Baru kol 945mlm lebih kurang, tp klinik panel dekat umah dh tutup.
Bagos menggalakkan staff semayang taraweh.


Terpaksa laa pegi kinik lain, yg bukan feberet aku.
Jumpa doc, yg bukan feberet aku.
Isshhh mind setting nieh kaco sungguh laaa.


Aku : Doc, saya rasa dada ni sebu sgt, rasa pedih. Nk kata pedih ulu hati, tp dada yg pedih. Dh 2mlm saya muntahkan balik apa yg saya makan berbuka, sbb rasa dada tak selesa.

Doc : Ok baring, saya check perut kamu.

2-3mins kemudian ..

Doc : Awak kena gastrik ni .. saya nasihatkan awak tak perlu puasa utk 2-3 hari ni.

Aku : Tp doc, perut saya tak sakit, dada saya yg pedih. Apa kaitan dengan gastrik dan puasa. Saya ok ja larat berpuasa, cuma saya rs dada ni pedih dan sebu.

Doc : Saya bagi kamu ubat gastrik nieh, dan makan mcm biasa. Klu rasa puasa ok, makan ubt ni masa berbuka dan sahur.


Aku : Kenapa ubat gastrik, saya tak sakit perut .. Doc rs kenapa mcm 2-3hari ni baru datang sakit mcm nieh, padahal lebih kurang 9 hari dh puasa, mcm ok je. Ke ade salah makan ke, atau mmg mcm nieh syntom nya utk si berbadan dua? Atau doc ada suggestion utk apa yg elok dan tak bagos di makan ke ..?


Doc : Dh Allah nk jadikan awak sakit, nk buat macamana .. Alaaa .. makan je macam biasa.

Sentap tak kau?
Aku terus tanya, doc ni grad mana? Gadjah Mada katanya, kenapa?
Saya tau lah setiap kejadian itu datangnya dari Allah SWT, tp manusia ni adalah antara penyebabnya.

Ada tetiba tgh bawak keta elok elok dan eksiden?
Aku tau itu ketentuan Allah SWT.
Sbb apa? Fine, pemandunya mengantok, telelap, sbb tuh terbabas.

Aku tau, sakit itu kejadian Allah SWT.
Mungkin sbb aku tak jaga pemakanan aku, main lantak makan smpai expired date ke?

Cuba laa bagi jawapan yg profesional sket. Yang saintifik sket, aku bukan reti pon medical terms pon. Kau kencing p laaah aku dgn medical terms kau tuh, sekurangnya mind setting aku dh jadi lain.
Hahahahahahahhaa!


Aku keja engineer kt JKR, tp itu bukan point aku.
Kalau ada bumbung parlimen runtuh lagik,
Kalau ada tanah/cerun runtuh lagik,

Aku dah tau apa JKR patut bagi jawapan, sudah ketentuan Allah SWT.
Nampak sgt profesional kan? Kannn?



"Yakinilah bahawa kewajipan kita hanya berikhtiar, Allah sahaja yang berhak menentukan segalanya"



Macam tuh lah jugak halnya dlm mencari rezeki .. jodoh.
Duduk saja mmg kirim salam lahh. Ikhtiar lah sama.










Kenapa aku tetiba sebut pasal jodoh?




.

2 comments:

Jojoe Ali said...

Aku dah kata dah Madie, ang takkan buleh jadi aku punya nombot 2.. kita memang tak dijodohkan untuk bersatu.. haih...

takmauletaknicknakbagikontroversi said...

itu la,jurutera jkr..nak ajak jumpa pun susah :(